Det är nytt nu

Det har varit nytt år i flera dagar.  Nytt år och nya glädjeämnen. Ev en liten besvikelse och troligtvis väntas ett djupdyk men det dröjer länge än. Jodå. Glädje först.

Jag börjar med glädjen faktiskt. Jag är medveten om att jag fortfarande inte har gjort ett blogginlägg om julen men vet ni vad? Jag tänker strunta i det fortsättningsvis också. Alla har säkert blivit överösta med alla underbara julbilder och själv har jag läst andras blogginlägg om fantastiska jular så jag nöjer mig med det. Okej. Jag kan berätta att vi hade en finfin jul. 🙂 Okej. En bild på tomten också. Mister fick den ärofyllda uppgiften och han skötte sig fint. Han är redan aspirant på nästa års tomte säger han.

image

Ja okej då. Ett par bilder till då.

image

image

image

Sen var det ju nyårsafton också. Jag gjorde tvärtom resten av Facebooks medlemmar,  jag önskade inte ett gott nytt år. Även fast jag gjorde det ändå. I tanken. Inte heller fick jag tagit ett endaste fotografi av den stora kvällen men det gör inget. Jag vet att jag var med och att vi hade en riktigt bra nyårsafton. Sent blev det också. Däremot kom jag ihåg att messa ett antal om ett gott nytt år. I de fall jag har ett nummer att messa till förstås. 

På måndagen innan nyår så tittade jag runt lite om det kommit in nya annonser på en trevlig liten häst åt Decibel. Nu är det dags känns det i magarna. Dagen före hade jag mailat på ännu en häst men var osäker på om det kommit fram. Jag messade istället men fick snabbt ett svar om att valacken var såld. Illa och synd men vi söker vidare. Vi har inte bråttom.

Jag satt samtidigt och försökte få iväg ett mess på en annan. Jag skickade och skickade och tryckte och skickade. Så många gånger att jag tappade räkningen.
Plötsligt knackade det till i mobifonen. Från den vars valack var såld. Hon har ju ett sto också som låter som någon som skulle passa oss. Om vi inte har för långt kunde vi ju komma och titta? ?
Ja jo. Visst kan vi det. Snabba beslut är bra beslut. På nyårsdagen blev det bestämt om en resa till Skåneland. 
Några timmar senare dök det upp en statusdelning som först skrivits av en med samma efternamn som henne jag messade. Hennes man?
Små tecken och synkroniciteter ska upptäckas. De betyder något och detta var just såna. Vi måste åka dit. 

image

image

Decibel tyckte att det sa klick och det var en väldigt trevlig häst så beslutet var inte svårt att ta. Det kändes bra med både ägare och häst så ett köp bestämdes. De ville ha några dagar för Hejdå.  Barnbarnet skulle köra henne en sista gång och saker ordnas. På lördag är en bra dag för hämtning. 

Idag är det lördag. Idag är en stor dag. Decibel har fått hem sin häst.

image

Resan ner och hämtningen gick som på räls.
På hemvägen märkte vi knappt att det stod en häst i transporten så vi körde på.
Trots att det var så lugnt så tyckte hon nog att det var skönt med fast mark under fötterna.

image

Sen väntade vi oss ett skådespel men det blev inte mycket med det. Först lät vi de två stona träffas. Vi vet sen förut att sen lär det dröja innan Newt släpper fram någon av de andra. 
När det var hälsat och lugnt så hämtade vi pöjkarna. Newt fick att stå i med att tala om vilka regler som gäller hos honom. 
Först började han att skilja henne ifrån de andra som gärna också ville säga sitt. De drev han bort. Igen och igen. Han skulle ”tala” ensam med Afrodite.
När han sagt det viktigaste så lät han Hilda vara med i samtalet. Fabian sprang mest runt som en yr höna och gjorde varken till eller från. 
Newt har numera myntat ett nytt uttryck. Gör du inte som jag säger så skickar jag dig över branten.
De stod alla fyra på kullen,  Afrodite några meter bort när Newt gav tecken att följa med. Hilda och Fabian gjorde som han bad men Afrodite stod kvar. Då vände Newt och ”talade” på ett tydligt sätt om att det blir konsekvenser. De försvann båda bakom branten nerför kullen. Men snart kom de upp igen. Alla tre rullade runt och skitade ner sig lagom snyggt i det blöta leriga gräset. Alla,  utom Afrodite.
När lugnet lagt sig och Afrodite stod själv en bit bort tog Fabian sin chans att hälsa men se det blev inget med det. Newt sprang snabbt emellan och talade om att nykomlingar hälsar man på när han godkänt det och det är inte nu. 🙂
För övrigt var det väldigt lugnt. Skönt nu när hagarna är så överblöta. Lite spring blir det ju så klart alltid men det var inget överdrivet alls. Newt är en fantastisk ledarhäst. Det trodde vi inte för några år sen men nu är han en klippa. Lugn och övertydlig med klara regler. Och inget våld. Inte mycket tjafs och konflikter alls faktiskt. Alla litar på lille Newt. Är inte han med på ridturer så är det mesta farligt. 😉 Han är helt enkelt bäst. 

image

Det är ett nytt år nu. Det har börjat bra. Jag räknar kallt med en fortsättning på det 🙂
Kom ihåg. Allting ordnar sig. Alltid. 🙂

2 thoughts on “Det är nytt nu

  1. SV: Hej. Har du köpt Afrodite nu? Kul =)
    Jag hade som du redan vet henne en period inom travet! Vi tränade på och tävlade och hade kul tillsammans. Jag älskade lilla Ritz Afrodite =) Det är verkligen en jättesnäll häst som aldrig gör någon något ont! Hon försöker att göra rätt för sig i alla lägen!
    Jag var tyvärr tvungen att lämna hem henne till slut då vi hade strul med boendet en period där!
    Ge henne en stor kram från mig och hälsa henne ❤
    Kul föressten att du hamnade på min hemsida =)

    Mvh Johan Jonsson

    • Ja jag det är alldeles nyligen. Papper skrevs i lördags. (Den 4 januari)
      Vi hoppas att det ska gå bra här också och det verkar det göra hittills. 🙂 Himla trist att behöva lämna tillbaka för en sån sak.
      Hon ska få en extra kram ♡

Vad tänker du? Låt mig veta.

