Grön grillning, morsdag och andra ting

I lördags åkte vi iväg för en träff med grönkläderna. Ja Falkenbergs Insats alltså. Hemvärnet ju. Umgänge med grillning var tanken och just så blev det. Mycket mat, mycket skratt mycket mycket. Vi hade en bra kväll med bra väder hela tiden. Det underlättar ju det hela betydligt. Visst var tältet rest men åtminstone jag slipper ju gärna knö in mig om jag slipper. 😉

image

image

Hoppochstuds och Decibel fick åka som militärer gör. Det var de väldigt nöjda för. Senare på kvällen fick de ju dessutom undersöka bilen ordentligt.

image

image

image

Några åkte hem under kvällen medan
flera stannade över natten. Hoppochstuds var inte jättenöjd när det blev dags att åka hem men Genbanken och Decibel skulle upp tidigt på söndagsmorgonen. Studiebesök med skolan, ett militärmuseum i Helsingborg.

Jag hade en väldig massa tvätt att roa mig med så jag behövde inte bekymra mig för att ha tråkigt. Jag läste i min nya himla braiga bok också.

image

En av katterna kom in med en levande mus igen och som vanligt så dödades den inte. Tyvärr var den för skadad att släppas ut. Och jag kan verkligen inte döda de små liven. Jag vet att det vore det bästa. Snabbt och lätt,  så bara.  Men jag kan verkligen inte. Och det gör så ont i mig när de piper så illa.

Och på tal om det. Om en mus lägger sig någonstans och dör. Ute, inne, gömd eller öppet så luktar det väldigt illa. Det gäller förstås andra djur också, fåglar, katter och bävrar till exempel. Det luktar illa om såna också. Så kommer likmaskar. Från liksom ingenstans. De gör det de gör bäst. Äter rent. Men sen då? 
Vart tar de vägen?  Om det finns jord under kanske det är där de hamnar men om djuret ligger inne. På ett golv kanske. Vart tar maskarna vägen? 

När Genbanken och Decibel kom hem fick jag en morsdagblomma.

image

Sen åkte jag bort till stallet för en ridtur. Tiili följde med alldeles överlycklig. Äntligen tyckte hon. Det är alldeles för längesen hon fick leka med Saaga tyckte hon. Och att följa med på ridtur är nåt hon inte vill missa. Så fort jag fått på ridbyxorna så börjar hon vandra efter mig för att vara säker på att inte bli glömd hemma.
Förut busade hundarna nåt alldeles medan vi gör iordning hästarna men inte nu längre. Tiili brukar ligga mitt i dörrhålet så hon verkligen har koll på att vi inte smiter. Ja och att vi har koll på henne och kommer ihåg att hon vill med förstås. 😉

Jag och Decibel fick varsin liten present av Lotta. Hon sa att hon skulle kolla om det finns ridhandskar till Decibel när hon ändå skulle till Gekås. Decibel får så ont i fingrarna när hon rider, Aftodite är stark när hon ibland försöker komma undan när det är jobbigt.  😉
Det fanns handskar. I Decibels/Afrodites färg. Röda. Och hon hittade till mig också. I min/Newts färg. Ljusblå. Mina handskar är ju sönder så det passar ju fint.
Tack min vän 😄

image

Efter ridningen så var det dags att göra sin samhälleliga plikt. Det var ju valdag igår och jag och Genbanken åkte till skolan för att lägga varsin röst. Som sig bör enligt gammal god tradition så var åtminstone jag välklädd… I de helskodda… Yeey. Typ.

image

SöstraMi skrev igår på Facebook. Ev känner hon mig rätt bra. Jag rör jämt till det där med höger och vänster. Säger vi ska vänster och svänger höger. Förklarar vägen rätt men fel. Det blir lite tokigt ibland. Lotta funderar på att köpa en röd och en grön vante till mig. Sväng röd. Kör grön. Kan funka.

image

Alldeles just nu kom jag på att jag måste bort till banken idag. Jag lämnade in ett papper om någon försäkring. Fast jag hade inte kryssat i belopp och jag har dessutom skrivit under på fel ställe. Det ska göras om och göras rätt idag.
Plus att jag ska be om en aktiveringskod för mitt mobila bank-ID. Bärborterna har tagit min bankdosa och den är ohittbar och det fungerande bank-IDt är i den ofungerande mobilen. Hurra och en dubbelsuck typ

Ja den mobilen alltså. Den har k-kat ur alldeles med alla mina flera tusen bilder i sig. 😭 Jag ska ta en lugn och harmonisk dag och försöka ta mig in i den. Planen är att inaktivera PIN-koden,  sätta SIM-kortet i den gamla mobilen och koppla upp den på tv eller dator. Lägga bilderna på mitt nya SD-kort med massa plats och dessutom logga in på Google+ och spara bilderna dit. Det bara måste gå. I huvudet går det asabra men det vore ju inte första gången det inte stämmer med verkligheten. Det ska gå!! Klart att det går! 

Nu ska jag göra ingenting en stund. På soffan med utsträckt rygg. Sen ska jag vila lite efteråt

Vad tänker du? Låt mig veta.

