Lugn lördagkväll med lirarna

Igår var det så dags för sommarlov och alla rumploppor var mer än nöjda. Jag åkte till jobbet med Hoppochstuds i släptåg. Han ville hellre vara med mig än att ta en härligt go sovmorgon. Knasboll.
När vi kom hem hade Decibel mötte jag Decibel. Hon behövde skjuts till stallet. Afrodite skulle ju få tappskon påslagen igen. Jag behövde lunch innan jag också skulle till stallet. Vi hade ju bestämt oss för att rida till Fegen och köpa varsin glass.

Det gjorde vi. Precis som planerat.
Väl framme blev hästarna rätt stressade.  Mycket trafik och framför allt av lastbilar som kör fort. Den sista biten fram till kiosken var vi schyssta att hoppa av och ledde hästarna. Solen sken samtidigt som molnen mörknade och hopade sig över sjön. Det var alltså bara en tidsfråga innan regnet skulle komma.

image

Det kom lagom till vi skulle därifrån och då kom det ordentligt. Vinden tog i från sjön och det regnade från sidan medan lastbilarna svischade förbi,  fortfarande över hastigetsgränsen. Regnet studsade på vägen och hästarna var både uppstressade och mycket missnöjda med allt regn. Alla vände rumpan och knatade sidledes framåt.
Fabian var så uppjagad att jag och Millie bytte häst. Han studsade mest men lugnade sig något när han fick gå med huvudet mot min arm samtidigt som jag pratade lugnt med honom.
Under tiden saknade Newt sin matte och jagade upp sig så Millie ville byta tillbaka igen. Det känns ju tryggare med den man känner bäst när man måste välja mellan två nervösingar. Så vi bytte och Newt fick sin del av närhet och samtal. 💕

Himlen öppnade sig helt och det dröjde inte länge innan vi var totalt genomblöta allihopa. Hemvägen blev alltså betydligt kyligare men hem kom vi. Efter duschen senare så blev jag så trött så trött.

Decibel var så nöjd. Efter medicinbytet som var ett lyft både allmänt och vad gäller aptiten syns på vågen. Hon hade varit hos skolsyster för kontroll av längd,  vikt och blodtryck. Det är bra att det kan göras i skolan för det är en betydligt större apparat om vi måste åka till BUP för samma kontroll. Lillstumpan är numera 157 cm lång. Eftersom jag är så grym på matte gjorde jag ett snabbt överslag och kom fram till att hon ännu har massa centimetrar kvar till mina 163. Åtminstone enligt den sista godkända kontrollmätningen jag gjorde i årskurs nio.

Samtidigt som livet bara fortsätter så är tankarna på annat håll. På de som just nu har det ordentligt tufft. 
Om jag bara kunde göra något för att underlätta. Om bara… Tyvärr är jag inte till någon större hjälp och skillnad. Till det är jag alltför liten och otillräcklig men det är inte viljan det faller på.
Om de det berör läser detta så ska ni veta att jag är med er. Hela tiden. Jag hejar och stöttar. Positiva tankar i massor. Kärlek i överflöd. 💞

Lördag morgon. Genbanken åkte tidigt för att hjälpa Roger med veden. Jag gick upp strax efter och tog en kopp kaffe i lugnet. Fixade disk och ordnade med den nya vaxduken med bordsfilten under. Gjorde fint och gick i egna tankar.

image

Hoppochstuds vaknade och kom ner. Vi småpratade när det plötsligt kom för mig. Som ett blixtnedslag i huvudet. Klockan nio kommer Genbanken hem. Då ska barnen vara klara för avfärd. De skulle till Halmstad på soldatens dag. Hoppochstuds var så fruktansvärt besviken över det orättvisa att han inte fick följa med på Decibels skolutflykt till beredskapsmuseet i Helsingborg för några helger sen. Då blev detta bestämt istället. Jag tittade på klockan.
Fulord!!! Fulord!!! Fulord!!!
Tio i nio betyder bråttom.
Decibels väska behövde packas också. Fina farbror Abbe skulle möta upp i Halmstad för att åka ner till Helsingborg där hon ska stanna till imorgon. Det är numera klart på riktigt att de är stödfamilj åt henne. En bättre stödfamilj finns inte!  💕
I vanliga fall åker hon tåg ner. Alldeles själv vilket troligtvis jag är den som är mest nervös över. Nu är det däremot tågstrejk av någon anledning.

De kom alltså iväg en aning sent idag…
Också…

När de åkt så fortsatte jag med mitt tills fina vännen kom för att utbyta saker med mig. Ord också. Tankar över en kopp te. 💕 En stund senare kramades vi Hejdå och hon åkte vidare på sin roadtrip uppåt landet.

Med tiden blev jag ju hungrig också. Jag kom på att en god omelett var länge sen och såg bilden framför mig. En perfekt omelett stekt på båda sidor med rödlök och paprika. Mums.
Jodå. Det är rätt länge sen jag gjorde de perfekta omeletterna och när det var så hade jag en liten stekpanna.
Nu blev det som vanligt. Jag tappade tålamodet och den fina dubbelstekta omeletten blev hafsigt gjord äggröra. Denna gången också…

image

Jag måste säga att vissa saker tar väldigt lång tid att lära mig. 

På kvällen var Mister och Hoppochstuds med sina kompisar vid sjön och badade. Då passade jag och Genbanken på att ta Tiili på promenad och ladda upp inutiet.

image

image

image

Vi hälsade på hos lillebroren också när vi passerade.
Jag har många gånger tvivlat över den där förmågan jag ibland tror jag har. Den där att känna av energier…
Jag gick in i brorens sovrum för att egentligen bara titta ut genom fönstret.
Åh hjälp…
Det var som att gå genom en vägg. Nä, det är inte rätt känsla. Jag kom in i nåt tjockt. Tungt. Jag fick svårt att andas. Kroppen blev tung. Benen matta. När jag kom utanför rummet kändes de nästan skakiga. Jag gick in igen och fick samma känsla. Jag frågade om det är så att han har ”besök?
Jodå. Någon hade sett två stycken därinne. Det kan nog stämma.
Och brorsan med sina sömnproblem. Undra på det säger jag. Det känns som att oavsett hur gott och länge man hade sovit där inne så blir man inte utsövd.
Det var en lite skrämmande känsla. Och att jag kunde känna det så tydligt.
Vid ena väggen däremot kändes det lättare. Där hunden har sin sovplats men i övrigt… Jo jag kanske har lite förmåga ibland ändå. Fast där gick verkligen inte att missa det,  det var så påtagligt.  Broren tyckte jag kunde ta bort dem men sånt kan ju inte jag. Det underlättar nog att se i såna fall.

Kvällen avslutades i lugn. Vi var trötta allihopa och beställde hem från pizzerian till pojkarnas glädje. Mister såg film i soffan och Hoppochstuds ville spela Xbox en stund. Det dröjde dock inte länge innan han stängde av och sa att nu är han trött. Nu sover han och Genbanken ikapp.
Jag är trött men ligger troligtvis vaken en stund till. Här är så varmt i sovrummet. Egentligen har jag en omgång tvätt att hänga upp men riktigt så uttråkad är jag nog inte. 

One thought on “Lugn lördagkväll med lirarna

Vad tänker du? Låt mig veta.

