Morgonbetraktelser

Här sitter jag i lugn och ro med mitt morgonkaffe. Åtminstone den sista lilla fesljumna skurken på botten. Flugorna surrar runt runt. Det är ju först när de kommer för nära och sätter sig på mig som de är äckligt irriterande. Själva surret när de flyger omkring är faktiskt riktigt hemtrevligt. Det kom jag just på faktiskt. 🙂
Hoppochstuds är förstås vaken också. Han sitter på övervåningen med sin iPad och mornar sig.

Jag har egentligen massor att göra. Det är ju redan torsdag och imorgon ska vi ha finbesök midsommar och allt. I eftermiddag ska jag och Mister åka till BUP och därefter behöver vi handla. Jag misstänker att vi inte blir ensamma i affären. På kvällen är jag väldigt sugen på en ridtur också.
På de kvarvarande timmarna ska jag hänga tvätt, städa och baka en tårta. Det där lät lite mycket förstås. Det är en riktigt enkel tårta och tar inte så lång tid. Men det ska göras. Mat ska förberedas men det fixar Genbanken bättre.
I eftermiddag kommer Tjejen också,  Tiilis hundkompis. De ska ha pajamasparty med övernattning nu när det är sommarlov äntligen. 🙂

Så här fint väder är det inte idag men jag gillar bilderna. Rhododendronbusken har redan blommat över. Det är baksidan av alla varma dagar. Idag får naturen lite vila och återhämtning av regnet som faller lite stilla. Det behövs verkligen.

image

image

Igår kom Mimmi in med en ödla. Levande. Den bor visst under min tvättmaskin just nu. Igår. Idag vet jag förstås inte för jag har inte sett den.

image

Det ser ut som något under ett mikroskop. Förstorat en väldig massa gånger men det är betydligt enklare än så. Det är en plåt med steksky 😉

image

Barnen har kompisstopp idag. Om det inte är hela så åtminstone nästan hela förra veckan och denna har de varit iväg på något. Mest har de nog varit vid sjön och badat. Mister också. Det är hur stort som helst. Han har varit iväg flera timmar varje gång. Solat och badat. För första gången på flera år har han blivit solbränd. Han ser så frisk ut. ☺ Igår var han tom med sin bäste vän in till bassängerna och badade. Ungen hoppade från trampolinen. Från tremetarn.
Alltså återigen, den som inte vet vad vi har gått igenom genom åren eller som går igenom liknande kan inte förstå hur stort det här är. Den som inte levt med en zombie med självmordstankar, ångest och självskadebeteende och ”tokutbrott” kan inte förstå hur stor glädjen är när pojken kommer utanför dörren. Träffar vänner och faktiskt utsätter sig för sånt som tidigare inte ens funnits i tanken.
Mister har alltså inte satt sin fot innanför grindarna till ”badet” sen simskola i första klass då han kom dit genom mutor och halvt tvång. Två gånger var vi där. Ingen av gångerna var han i vattnet.
Idag är det vilodag inför morgondagen. Städning på schemat.  😉 Barnen har spännande rum ska jag säga. Genbanken hjälpte Mister med sanering igår. Det vill säga att han fick lov att komma in och städa. Mister själv behövde ju äta efter badet…
Ingen av barnen kan det där med städning faktiskt. Jag kan förstå Mammis frustration när hon tjatade på mig och ingenting hände. Jag glömde mig någonstans på vägen. Jag kunde riva ur hela garderober och innehåll i skåp och lådor. Jag kanske hittade en tidning som jag inte kände igen och satte mig bland alla grejer för att läsa. Helt bortglömt var det jag skulle göra. Sen tröttnade jag och lämnade rummet i ett bombnedslag.
Ibland däremot fick jag för mig att jag behövde städa. Möbla om. Eller varför inte byta rum med brorsan som vägrade hjälpa till. Jag övertalade om bytet och gjorde allt själv. Jag städade alltså två rum istället för ett och var precis slut efteråt. Några veckor senare gjorde jag det igen. Jag behövde ombyte och fick för mig att byta tillbaka. Däremellan möblade jag om rätt friskt.  Men städa gick inget vidare. Det gör det fortfarande inte. Jag är alltså inte den bästa förebilden och hjälpen för mina barn vad gäller städning, struktur och planering. Kanske jag lyckas bättre med något annat istället.

Det är faktiskt det värsta med att äga sin bostad. Att man är fast på nåt vis. Visst är det en trygghet också men det är inte bara att flytta.
Jag skulle nog kunna flytta när som helst. Packa ner alla grejer. Gå igenom vilket som får följa med och inte. Packa upp på nytt ställe. Möbla. Möbla om.
Nu har jag nog testat de flesta varianter här hemma och är lite trött på att alltid ha samma hela tiden.
Fast på ett sätt är det ju bra att jag äger mitt hus och inte bara kan flytta när jag blir trött på det. Mina barn hade inte uppskattat det. De vill ha det som det brukar vara.
Jag kompromissar där det går.
Jag har ju köpt en ny duk och ibland ställer jag mjölken på nedersta hyllan i kylskåpet 😯

Vad tänker du? Låt mig veta.

