Snabba beslut är bra beslut

Åtminstone för det mesta. Tror jag. I vilket fall behövde jag inte fundera värst länge.

En Facebookvän la upp en bild igår om att hon var utvald och det stod något om att anmäla sig. Nyfiken. Jag klickade upp bilden och tittade noga. På en lapp kunde jag läsa Tobias registret .
Hmm. Det lät bekant tyckte jag och frågade Google om hjälp.

Aah. Jahaa. Givare. Jaja. Jättebra ju. Självklart tänkte jag och fyllde genast i en intresseanmälan/hälsodeklaration.
Jag ger ju blod så då kan jag ge stamceller. Det var liksom inte mycket att fundera över. En ska inte snåla på sig själv. 🙂
Jag hade kunnat ge bort det mesta faktiskt fast det mesta måste jag ju vänta med till jag inte längre har användning av.
Jag har funderat på äggdonation, för de behöver jag varken som död eller levande men med alla bokstäver i familjen så får jag inte dela med mig till andra.
Livmodern kan jag dela med mig av i livet. Den är fullt fungerande och enligt barnmorskan oväntat stark för att ha arbetat fram fyra rumploppor. Faktiskt så stark att den sista gången fick klara sig utan min hjälp. Jag fick inte lov att krysta alls. 🙂 Nu hör man ju inte mycket talas om livmoderdonationer men det ska visst finnas. Jag läste något om det för många år sen.
Ja det är väl det som går att bli av med i livläge. En njure finns över förstås men den kan ju samtidigt vara bra att ha. Annars hade väl ”alla” sprungit runt med bara en njure.

Blod ger jag redan. Stamceller har jag ju också. Där kommer Tobias registret in i bilden. Jag har skrivit in mig, kryssat i alla svar och skickat in, snabbt och lätt. Nu väntar jag på svar och förhoppningsvis lite provgrejer för att få veta stamcells”typ” eller vad det nu kan heta. 

image

Jag har ett stort hjärta och delar med mig av vad jag kan men själva pumpen behöver jag själv.  😄

Detta är en liten sak för mig men den kan betyda livet för en annan människa. Kanske behövs just jag en dag för en annan människas möjlighet att leva vidare. Att få se sina barn växa upp. Eller att någon får ha sin förälder kvar i livet. Eller vem som helst.
Tänk tanken igen. Den är stor. Försök ta in den. Den är jättestor.
Tänk det stora i att med några stamceller från mitt blod kunna ändra framtiden för minst en människa. Den som är i behov först och främst men kanske också en hel familj. Vänner. Bekanta. Kolleger. Många.
Valet är inte det minsta svårt för mig. Hur tänker du?  💖

One thought on “Snabba beslut är bra beslut

Vad tänker du? Låt mig veta.

