Om saker vore annorlunda

Då är det mycket jag skulle ändra på.
Jag skulle till exempel vara ordningsam och duktig. Nära på pedantisk faktiskt. Jag skulle kunna ha gäster titt som tätt, för det skulle ju alltid vara välstädat. Kanske till och med lite nybakat ibland för det skulle jag ha gott om tid att göra. Mitt hem skulle vara det självklara valet. 
Jag skulle vara den som alltid hade klokheter att berätta och roligheter att tala om. Självklart alltid med ett leende på läpparna. Ja om det passar sig alltså. Eller den som hittar på bra saker att göra eller säga. Den där perfekta ickedömande kärleksfulla varelsen som inte blir arg eller har pmsdagar. Hon som vet på råd. Och självklart skulle jag vara rackarns vacker.  😉
Jag vore den som andra minns, inte som i verkligheten där jag är den som får frågan om jag varit ”här” tidigare medan mitt sällskap alltid blir igenkänd. Egentligen inte konstigt alls eftersom jag alltid varit tystlåten och tillbakadragen utan att vilja ha fokus på mig. Jag har dessutom alltid lyckats med att ha kompisar som varit mer framåt och högljudda. Då blir det helt naturligt ett annat fokus.

image

Samtidigt är det ändå en liten fördel i att inte alltid bli ihågkommen. Tror jag. Hallå, vi bor i Sverige där alla ska passa i samma mall och tycka lika. Helst ska man ju förstås tycka olika och vara sig själv,  huvudsaken och viktigast är dock att man officiellt tycker lika. Eftersom vi nu inte ska sticka ut för mycket så har jag ju en fördel som faktiskt inte gör det. Jag blir inte ihågkommen för att ha stuckit ut. Jag blir inte heller ihågkommen för mitt välstädade hus och de trevliga sammankomsterna med nybakade godsaker. Jag är den som bara är och inte tillför så mycket egentligen. 
För det mesta kan jag stå ut med att vara jag. Ganska ofta känner jag att jag inte är jag på riktigt för att jag egentligen är nåt annat. Kanske är jag ändå jag och det andra en inbillning för att jag vill vara en annan jag.
Sen finns det tillfällen när jag önskar att mycket vore annorlunda.

image

One thought on “Om saker vore annorlunda

Vad tänker du? Låt mig veta.

