Äntligen måndag? 

Jo lite så är det denna veckan. Jag har haft jobbehelg. Och sovehelg, i lördags var jag nog vaken typ tre timmar. Jag sov, stolpade ur sängen, åt mat och skulle bara vila lite med kaffet….  Jodå. Sen sov jag igen. Vaknade, åt kvällsmat och åkte till jobbet typ. Asakul på riktigt alltså. I söndags var jag nog lite mer vaken. Jag efterlyser ett liv i vaket tillstånd, någon som vet om ett? 😁 

Måndag äntligen. Ledig dag. Göttisch. Hoppstudsarn hade blivit jätteförkyld under natten och mådde rätt risigt, han fick lov att vara hemma. De två stora har fortfarande inte blivit av med framförallt hostan. Decibel fick förresten åka till sjukan i helgen. Pojkvännens pappa ringde mig på jobb och var orolig. Hon hade svåra smärtor i bröstkorg och lungor och kraften hade liksom runnit ur. Jag eftersökte Genbanken som tog henne till akuten. Alla prover var okej men antagligen har hon hostat sönder lite muskelfästen. Förkylningen och för stor viktnedgång ligger nog bakom orkeslösheten trodde sköterskan. Konstigt nog togs inga värden på hur det ser ut näringsmässigt. Jag får kanske försöka få till ett prov på annat håll. I alla fall blev Hoppstudsarn hemma. Jag åt lite chips innan jag la mig i badet, lite vila men förhoppningsvis utan att sova efter nattens jobb. Jag ska köra Decibel till boendet /skola och kan inte sova innan. Risken finns att jag inte vaknar. 

Den första jag möter i korsningen är polisen. Hej hej. Inget konstigt egentligen men känner att idag är nog en dag att köra lite lugnt. Jag mötte polis tre gå och det är mycket häromkring. Jag har inte hört att något ska ha hänt så jag antar att de bara ville synas. Jag körde ju redan asatråkigt så jag behövde inte oroa mig. Blev stående en stund vid vägarbetet i väntan på lotsen och det räckte för att hjärnan skulle slappna av lite. Den sista biten hem var riktigt jobbig faktiskt, då behövde jag verkligen hem till sängen. Jag hade som tur är inte så långt hem. Väl hemma var jag ju hungrig också, på nåt annat än chips så jag åt lite först. Och Genbanken med anställd jobbade hos grannen ropade över häcken som inte finns om jag kan sätta på lite kaffe. Klart jag kan så jag tog en kopp kaffe också. SEN stolpade jag i säng. Vaknade typ halv sju..  Ja men tack,  så är den dagen förstörd också. 

Vi käkade och sen åkte jag och Genbanken till hästarna. 

Eftersom vi ändå tänkte Tiilipromenad så fick hästarna följa med. Upptäckte att vi bara hade ett grimskaft i bilen men som tur är så hänger de gamla kalvgrimmorna med rep kvar i ladugården så vi lånade ett. Tack för lånet 😊

Vi tog vägen i åkerkanten men undrar vad det är med denna åker. Första gången vi gick där över var när vi kom dit med hästarna. Afrodite blev jättestressad och reste sig några gånger. Två gånger har de sprungit genom stänget och liksom vägrar ta samma väg tillbaka. De stannar till vid grusvägen bortanför och springer lite fram och tillbaka men sen drar dom. Igår tog vi som sagt åkerkanten och Afrodite reagerade direkt. Studsade på tårna och visade ögonvitorna och tungan åkte om möjligt fler än de vanliga sju varven runt huvudet. När en mc körde förbi så klarade hon inte mer och reste sig. Vi genade över åkern istället för det gick fortare men så stissig hon var. Newt hade visst också ganska bråttom men inte som Afrodite. Vi kom ut på grusvägen och hon var på tå en bit och sen bara slutade hon och gick som vanligt. Jag ser liksom ett mönster nu och undrar vad det är med åkern. Varför reagerar hon/de så väldigt. Det fanns inga djur, där är inte uppbökat efter vildsvin men det är nåt i luften liksom. Intressant och spännande. 😊 

Inte jättebra bilder, ingen blixt och hästarna vill inte gärna bli stående för länge i mörkret 😉 

Tiili klafsade ju så klart ner i ett dike,  helt tvärtemot Genbankens nej! Det syntes på henne att hon hörde det,  funderade över det men hon kunde inte hålla sig. Hallå, det var ju gegga liksom,  vem kan motstå? 😱 Då är det ju tur att vi passerar sjön på hemväg så att hon får följa med i bilen sen. Tiili höll med, tänk, – ännu mera vatten 😍

Sjön låg alldeles blank och dimman samlad i kanten. Det var alldeles tyst, ända tills Tiili plaskade ner i vattnet och hästarna började slafsa efter både vatten och leran i kanten. Den verkar ruskigt smaklig för de är på den varje gång och de vill inte alls höra talas om att sluta smaka. När Tiili verkade ren så fortsatte vi hemåt. Newt hade så jädra bråttom så vi testade att ha Afrodite först.Vilken skillnad det blev, han kunde slappna av. Ibland funkar det, ibland inte. 

Även om solen skiner på dagen är luften kallare så vi testar att plocka av täckena. Afrodite har blivit lite hårlös efter benresåren och jag vill INTE ha skav av det. De var rätt nöjda att slippa sina kläder. 

Dimman rullar in överallt,  även på bilderna så bättre än så här blev det inte. 

Klockan sprang iväg som vanligt och det var dags att göra klart för sängen. Vi satt och pratade och det blev tal om alkohol. Jag dricker inte starkt. Förutom Mintu, och blev genast lite sugen på att fira att jag är ledig. Genbanken hämtade en liten Mintu till mig och en liten Rom till honom och Mister. Hoppstudsarn ville verkligen gå och lägga sig så min firare blev en sängfösare istället. Bokstavligen för när jag vaknade idag så stod den fortfarande på sängbordet. Effektiva grejer det där 😝 

Vi bestämde redan igår att Hoppstudsarn får bli hemma idag också och jag mailade taxi. Det var ju tur för jag hade nog missat det annars. Jag har bara ett svagt minne av att larmet har låtit. Jag låg och slumrade från och till och vaknade vid halv tio av att mobilen ringde. Det var doktorn. Jajustja, telefontid var det ja. Idag. Hejhej. Det var om mina provsvar. Jodå,  jag har minsann kommit mig iväg till läkare. Jag blev genomsökt överallt typ. Hon kände igenom lymfkörtlar,  lyssnade på både hjärt, lungor och mage. Halsen är kollad, sköldkörteln känd på, knän hand,-och fotleder kända på. Blodtryck gjort, puls kollad. Jag har inget högt blodtryck så att jag får tungt att andas emellanåt är inte därför. Tvärtom,  jag har lågt 105/90 tror jag det var, så det är som det ska för mig. Bra blodvärde 126 och bra blodsocker 3 komma nånting. 

Det är redan tagit en massa reumaprover så de tog bara för att se om det är inflammation. Jag fick lämna urinprov och de tog sköldkörtelprov och vitaminprover. Det var nog det. 

Idag ringde alltså doktorn om svaren. Allt ser bra ut, jag hade dock lite lågt B12 fast tydligen inte värre än att jag själv fick bestämma om han ska skriva ut tabletter. Jag frågade om varför jag då har så ont och hur jag kan vara så förbannat trött jämt. Han frågade var jag jobbar och med vad och plötsligt mitt i en mening så sa han,  jamen vi provar då med dessa tabletter och ser,  tack och hej. Så la han på. 😶hahaha, eeh. Okej. Jaja,  jag har beställt hem piller nu så det är bara att testa. Det är lite mitt hopp nu,  att få ett liv i vaket tillstånd. Annars vet jag inte hur jag ska göra för att få ett. Fast det löser sig nog, det brukar det göra. 

Vad tänker du? Låt mig veta.

