Det är ju helt sanslöst!  Eller pass på vad du tänker för det kan när som helst bli verklighet 

Man kan ju tycka att det vore nog när jag jagade älg med min bil. Mer än nog. Bilen är skrot och Genbankens jobbepartner är så snäll som lånar ut bilen han snart ska köpa. 

Igår var en knepig dag. Jag tillbringade väldigt lång tid i den lånade bilen. Förföljd av rådjur. Var jag än körde så var där rådjur. På åkrar och i dikena. Några fick jag bromsa för. Jag har nog aldrig förut sett så många rådjur på en och samma dag. 

Jag körde så lugnt och städat som aldrig förr. ”Jag kan ju inte smälla den lånade bilen. Fattas bara det, att jag smäller ett av alla rådjuren liksom. Nätack, bäst att köra lugnt. Så pinsamt det vore, att smälla en lånad bil. För att jag smällt min egen. Haha, fattas bara det. Ett rådjur, jojagtackarjag. Nänä, sakta och fint” 

Jag skulle hämta Hoppstudsarn hos en kompis. Körde tråkigt. Bilen har visst en turbo, jag har inte testat den 😱 Ni fattar va?  Inte smälla den lånade bilen. Det var skymning så jag körde mitt i vägbanan, så har jag lite svängrum tänkte jag. Om ifall liksom. Just där låg jag lite långt åt vänster förstås, varför vet jag inte riktigt men om det är mitt bromsspår så gjorde jag det. 

Plötsligt. Fram hoppar  två rådjur upp ur diket på vänstersidan. Samtidigt. Fast den ena något framför den andra. Precis framför bilen.  Jag tror inte ens de landar på marken efter skuttet de gjorde. Jag ser den ena stackarn göra en luftfärd. Den andra hann jag inte se vart den blev av. Eller om den ens blev träffad. 

Nej nej nej. Stackars lilla rådjur. Jag blir så ledsen. Ringde Genbanken och sa att nu ger jag upp. Kastar in handduken. Lämnar in mitt körkort. Nu har jag gjort det igen. Stackars djur. Helvete helvete helvete!!  MED LÅNEBILEN!!  För att min egen är smälld.  

Jag fick ju ringa polisen så klart,  en evighetslång telefonkö. När jag satt där och väntade kom en bil körande. Stannade. Känningar från samhället. Jag har kört på rådjur, ringer polisen. Men. Men. Jo jag har just smällt en älg. Denna gången är det inte min bil… Hon tyckte att jag nog kan köra vidare och sitta i telefonkö samtidigt, det brukar vara helt hopplöst att komma fram. 

Jag märkte ut platsen med en kräkpåse och reflexvästen jag hittade sen. Kom fram till slut och fick framfört vad jag ville. Hon skickade ut en jägare att söka efter rådjur två. Det första låg ju död på plats. Jag försökte titta i skogskanten efter det andra men det mörknar fort och jag hade ingen lampa. Som tur är tog jag inte mobillampan till det för jag behövde verkligen batteriet för polissamtalet.  

På riktigt?! Seriöst. Allvarligt. Två smällar på inte ens två veckor. Det är ju inte sant. Där fick jag för allt mitt tänk om att vara så försiktig så. Jodåsåatt. 

Som tur är gick det rätt så lindrigt med bilen. Lite fix blir det ju, några tusenlappar absolut men det kunde ju blivit värre. 

När jag var på väg till jobbet så ringde det. Det var jägaren, han talade om att det andra rådjuret låg i närheten, död. Åååh så skönt att höra,  då kunde jag slappna av. Jag kunde inte släppa tanken på att det kanske sprang ett skadat djur i skogen. Men det gjorde det alltså inte. 
Vad är oddsen på det? Två döda rådjur. I samma smäll. 

Och jag undrar ju, Varför skulle de nödvändigt hoppa precis just framför bilen?? Det fanns ju flera kilometer väg bakom bilen. Varför just där. Och då. 

One thought on “Det är ju helt sanslöst!  Eller pass på vad du tänker för det kan när som helst bli verklighet 

  1. Carola Edberg 
    Nu har du fått mer än lovligt med otur. Det kan bara bli bättre. Kram ❤ den
    7 oktober kl 09:07

    Ulrika Carlsson 
    Jag är enig. Och Tomas ville inte låna ut jobbebilen så då är det nog lugnt 😝tack o kram ❤
    den 7 oktober kl 09:09

    Pia Persson Men jisses 💕 va rädd om dig och inga mer djur på bilen nu❤️
    den 7 oktober kl 09:14

    Ulrika Carlsson 
    Funderade lite på helgrillad gris. Men Tomas ville ju som sagt inte låna ut sin bil😂😝
    den 7 oktober kl 09:16

    Kim Gisela Jeppesen 
    Din svåger undrar här hemma om du håller på att slakta hela sydsverige…
    den 7 oktober kl 09:26

    Ulrika Carlsson 
    Moahaha 😂 😂 
    Ja nåt sånt 😄
    den 7 oktober kl 09:27

    Kim Gisela Jeppesen Uff tragiskt är det men kan inte annat enn att skratta lite av det
    den 7 oktober kl 12:02

    Ulrika Carlsson 
    Haha typ 😝 helt sanslöst är det
    den 7 oktober kl 13:45

    Eleonor Lindgren 
    Vilken otur du har! Skönt att det gick bra iallafall! 💞
    den 7 oktober kl 13:37

    Ulrika Carlsson 
    Haha, jag sitter ju nästan och ber om skiten. 
    När jag smällde älgen satt jag ju och undrade om det kommer djur för det var längesen nu. Och älg, det såg jag en för lite sen, kanske ser snart igen osv. 

    Nu körde jag ju såå lugnt för det vore ju pinsamt att smälla rådjur med lånebil. 

    Ja fast varför överhuvudtaget. 😉 Trött jag blir 😂
    den 7 oktober kl 13:48

    Daniel Ferm Fan va du kan 👍🏻
    den 7 oktober kl 13:50

    Ulrika Carlsson 
    Haha, helt utan jaktlicens 😘
    den 7 oktober kl 13:51

Vad tänker du? Låt mig veta.

